Beszéd közben
pedig kéré őt egy farizeus, hogy ebédeljen nála. Bemenvén azért, leüle enni.
A farizeus pedig mikor ezt látta, elcsodálkozék, hogy ebéd előtt előbb
nem mosdott meg. Monda pedig az Úr néki: Ti farizeusok jóllehet a pohárnak és
tálnak külső részét megtisztítjátok; de a belsőtök rakva ragadománynyal és
gonoszsággal.
Bolondok, a ki azt teremtette, a mi kívül van, nem ugyanaz teremtette-é azt is, a mi belől van? Csak adjátok alamizsnául a mi benne van; és minden tiszta lesz néktek.
De jaj néktek farizeusok! mert megadjátok a dézsmát a mentától, rutától és minden paréjtól, de hátra hagyjátok az ítéletet és az Isten szeretetét: pedig ezeket kellene cselekedni, és amazokat sem elhagyni. Jaj néktek farizeusok! mert szeretitek az előlülést a gyülekezetekben, és a piaczokon való köszöntéseket. Jaj néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert olyanok vagytok, mint a sírok, a melyek nem látszanak, és az emberek, a kik azokon járnak, nem tudják. Felelvén pedig egy a törvénytudók közül, monda néki: Mester, mikor ezeket mondod, minket is bántasz. Ő pedig monda: Jaj néktek is törvénytudók! mert elhordozhatatlan terhekkel terhelitek meg az embereket, de ti magatok egy ujjotokkal sem illetitek azokat a terheket.
Jaj néktek! mert ti építitek a próféták sírjait; a ti atyáitok pedig megölték őket.
Tehát bizonyságot tesztek és jóvá hagyjátok atyáitok cselekedeteit; mert azok megölték őket, ti pedig építitek sírjaikat. Ezért mondta az Isten bölcsesége is: Küldök ő hozzájuk prófétákat és apostolokat; és azok közül némelyeket megölnek, és némelyeket elüldöznek; Hogy számon kéressék e nemzetségtől minden próféták vére, mely e világ fundamentomának felvettetésétől fogva kiontatott, Az Ábel vérétől fogva mind a Zakariás véréig, ki elveszett az oltár és a templom között: bizony, mondom néktek, számon kéretik e nemzetségtől. Jaj néktek törvénytudók! mert elvettétek a tudománynak kulcsát: ti magatok nem mentetek be, és a kik be akartak menni, azokat meggátoltátok.
Mikor pedig ezeket mondá nékik, az írástudók és farizeusok kezdének felette igen ellene állani és őt sok dolog felől kikérdezgetni, Ólálkodván ő utána, és igyekezvén valamit az ő szájából kikapni, hogy vádolhassák őt. Lk.11,37-54
Bolondok, a ki azt teremtette, a mi kívül van, nem ugyanaz teremtette-é azt is, a mi belől van? Csak adjátok alamizsnául a mi benne van; és minden tiszta lesz néktek.
De jaj néktek farizeusok! mert megadjátok a dézsmát a mentától, rutától és minden paréjtól, de hátra hagyjátok az ítéletet és az Isten szeretetét: pedig ezeket kellene cselekedni, és amazokat sem elhagyni. Jaj néktek farizeusok! mert szeretitek az előlülést a gyülekezetekben, és a piaczokon való köszöntéseket. Jaj néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert olyanok vagytok, mint a sírok, a melyek nem látszanak, és az emberek, a kik azokon járnak, nem tudják. Felelvén pedig egy a törvénytudók közül, monda néki: Mester, mikor ezeket mondod, minket is bántasz. Ő pedig monda: Jaj néktek is törvénytudók! mert elhordozhatatlan terhekkel terhelitek meg az embereket, de ti magatok egy ujjotokkal sem illetitek azokat a terheket.
Jaj néktek! mert ti építitek a próféták sírjait; a ti atyáitok pedig megölték őket.
Tehát bizonyságot tesztek és jóvá hagyjátok atyáitok cselekedeteit; mert azok megölték őket, ti pedig építitek sírjaikat. Ezért mondta az Isten bölcsesége is: Küldök ő hozzájuk prófétákat és apostolokat; és azok közül némelyeket megölnek, és némelyeket elüldöznek; Hogy számon kéressék e nemzetségtől minden próféták vére, mely e világ fundamentomának felvettetésétől fogva kiontatott, Az Ábel vérétől fogva mind a Zakariás véréig, ki elveszett az oltár és a templom között: bizony, mondom néktek, számon kéretik e nemzetségtől. Jaj néktek törvénytudók! mert elvettétek a tudománynak kulcsát: ti magatok nem mentetek be, és a kik be akartak menni, azokat meggátoltátok.
Mikor pedig ezeket mondá nékik, az írástudók és farizeusok kezdének felette igen ellene állani és őt sok dolog felől kikérdezgetni, Ólálkodván ő utána, és igyekezvén valamit az ő szájából kikapni, hogy vádolhassák őt. Lk.11,37-54
Pilinszky János:
Bűnösök és farizeusok
Szembetűnő, mennyire elnéző és irgalmas Jézus a
bűnösökkel és mennyire elzárkózó a farizeusokkal szemben. Vajon miért?
Megkockáztatnék egy előlegezett választ. A bűnös minden pillanatban megtérhet.
A farizeus megtérését viszont lehetetlenné teszi, hogy erényességére
támaszkodva mások örökös megítélésében él. Paradox módon megtérésének ítélkező
erényessége a legfőbb akadálya.
Mert miben is különbözik Jézus és a farizeusok
magatartása a bűnösökkel, vagy egyszerűen az emberekkel szemben?
Akinek sok bűne bocsájtatik meg, annak öröme is nagyobb
lesz, vallja Jézus. Szemben a farizeusokkal, sose a bűnt nézi, hanem a bűnöst,
vagyis számba veszi a bűn minden gyökerét és emberi, lelki okát. Ismerjük
gyönyörű történetét a házasságtörő asszonnyal. Ha farizeus szemmel olvasunk,
még ma is szívesen átfutjuk a történet csodálatosan irgalmas magvát, s szinte
fölemeljük ujjunkat: igen, de azt is mondta, hogy többet ne vétkezzél!
Hát persze, hogy ezt is mondotta! De ki mondta ezt a
mondatot? Jézus, a tökéletesen ártatlan Isten, aki nagyon jól tudta, hogy a
legnagyobb bűnbánó is visszaeshet bűnébe. Ezért int más helyütt arra, hogy a
visszaeső bűnösnek hetvenszer hétszer, vagyis mindig meg kell bocsátanunk.
Nekünk, bűnös embereknek ez az egyetlen módunk, hogy bocsánatot nyerjünk.
Istenként tudta, hogy egyedül ezzel az alázatos magatartással segíthetünk
másokon és magunkon is.
A szelíd Jézus ezért volt szinte kizárólagosan „kemény” a
farizeusokkal szemben. De a „kemény” helyett azt is mondhatnám, hogy
tehetetlen. Mert hogy téríthette, tehette volna szelíddé és alázatossá a
tetőtől talpig erényeibe burkolózó, gőgös ítélkezőt?
Jézus szemében minden bűnös potenciális bűnbánó. De a
farizeus, aki mindig mások bűnét kutatja? Nem tudom. Szeretném hinni, hogy
Jézusnak az a mondata, ami szerint még ellenségeinket is szeretnünk kell, a
farizeusokat is magában foglalja, s melegével végül az ő szívüket is
fölszabadítja.
(Új Ember, 1976. november 28.)