Gondolatok az év igéjéről
"Uram, te voltál hajlékunk nemzedékről nemzedékre!"
Zsolt.
90,1
Ez a bibliai ige van kiemelve középen,
piros betűkkel feltüntetve a 2017-es falinaptáron. Először arra gondoltam, hogy
milyen jó lenne ebben az esztendőben úgy
nézni bele a naptárba, hogy miközben ezt megtesszük, ne csak a névnapok,
születésnapok, családi vagy éppen gyülekezeti események időpontjai jussanak az
eszünkbe. Jó lenne ha minden naptárvizsgálat alkalmával szívünket és életünket
is megvizsgálnánk e bibliai mondat tükrében. Ehhez az építő naptárba
tekintéshez kapcsolódnak az alábbi gondolatok, kérdések:
Miért pont ez az ige került az idén a naptárra?
Sokan tudják, hogy a református egyházban mintegy
himnuszként énekeljük a 90. zsoltárt. Az, hogy az idén, a reformáció 500.
évében éppen ez került oda, nem lehet véletlen. Emlékeztet azokra, akik öt
évszázadon át hittel vallották, hogy az Úr hordozza életüket, ő ad menedéket és
vigasztalást, erőt és vidámságot minden megpróbáltatás ellenére a
"nyomorúsággal és fáradtsággal" eltöltött napjaink közepette, melyek
"gyorsan tovatűnnek, mintha repülnénk" (10.vers). Nagyon szomorú
lenne, ha nem tudnánk méltóképpen megemlékezni azokról, akik tudásukat,
pénzüket vagy akár életüket is odaadták azért, hogy anyanyelven olvashassuk a
szentírást, hogy istentiszteletünk formája és tartalma minél inkább bibliai
alapokon nyugodjék. Nem feledkezhetünk el a reformáció nagyjairól: Luther
Mártonról, Kálvin Jánosról, Zwingli Ulrichról vagy ahogyan a konfirmációi előkészítőben
megfogalmazva találjuk, a reformáció magyar úttörőiről: Melius Juhász Péterről,
Dévai Bíró Mátyásról, Szegedi Kis Istvánról, Kálmáncsehi Sánta Mártonról, és mi
olthévíziek Árva Bethlen Katáról sem, akinek templomunkat, kegyszereinket és a
reformáció útjára vezető imádságos lelkületet köszönhetjük. Jó ha eszünkbe
jutnak azok, akik imádkozni tanítottak, akik elvittek vallásórára, bibliát
adtak a kezünkbe, imádságaikban hordoztak.
Az emlékezés elmaradásánal csak az lenne
szomorúbb, ha csak az emlékezéssel maradnánk. Valamiféle
érzelgős múltbanézéssel és nosztalgiával énekelnénk egyházi rendezvényeinken,
hogy : "Tebenned bíztunk...". Az emlékezésen túl törekednünk kell
arra, hogy "elődeinknek méltó utódai lehessünk", az Istenbe vetett
bizalmat, az igéjét szívünkben és szánkban hordozó hitet megéljük és megvalljuk.
Siralmas
annak az embernek a helyzete, aki elfelejti szülei, nagyszülei jóra vezető
tanítását és példáját, és csak arra képes, hogy évente pár szál virággal és
gyertyával látogasson ki a temetőbe. Élő hit nélkül a mi emlékezésünk is ilyen
siralmas lehet minden ünnepélyesség, bölcs előadások vagy éppen emléktábla
állítás ellenére is.
Mózes személyesen megszólítja Istent:
"Uram". Nem csak beszél arról, hogy milyen Istenünk van, hanem
keresi, megszólítja őt. Ez a személyes megszólítás eszünkbe juttathatja az
imádság áldott lehetőségét. Olyan sok bölcsességet hordozunk, olyan sok
mindenre akarjuk megtanítani környezetünket, s nagy nevelő igyekezetünkben
sokszor elmarad a személyes imádság. A tanítás nagyon fontos, de a személyes
imádság, amit csendben vagy hangosan is el merünk mondani magával sodor,
közösségbe kapcsol azokkal, akik velünk imádkoznak, vagy csak szótlanságban
keresik az Atyához vezető utat. Mózes annak a biztonságával szól, akit
megtalált a csipkebokor mellett is a teremtő Isten. Hadd bíztasson Mózes
példája arra, hogy örömben és bánatban, jó vagy rossz dolgunkban naponként
szólítsuk Istent: "Uram".
Mózes élete viszontagságokkal, próbatételekkel terhelt élet volt. Pár
hónapos korában Isten gondviselésére bízva került a Nílus vízére, onnan a fáraó
leányának gondozásába, majd önkéntes száműzetésbe Midián földjére
(2Móz.2,15-25), majd mikor eljött az idő, és Isten meghalotta népének szolgaság
miatt való kiáltását, akkor népének élére. Hosszú, sok próbatélt követelő
vándorlásban, népével való szüntelen perlekedésben teltek életének napjai.
Biztos, állandó hajlékot csak kivételes pillanatokban tudhatott feje fölött.
Ennek ellenére nem tekinti magát hajléktalannak, kivetettnek. "Te voltál
hajlékunk nemzedékről nemzedékre" vallja, s nyilvánvaló, hogy ez nála nem
szólam. Minden megpróbáltatás közepette is megtapasztalta, hogy igen jó helyen
van élete Istennél, sokkal nagyobb biztonságot nyújt Ő, mint a fáraó
összkomfortos otthona, még akkor is, ha nyomorgással jár a kényelmes palotai élet elhagyása. "Hajléktalanságban"
érzett öröme és bizalma erőt adhat nekünk is, hogy földi vándorlásunk minden
"nyomorúsága és fáradtsága" közepette bízzunk abban, aki
"megvidámíthat nyomorúságunk napjaihoz képest" , s kezünk munkáját is
"állandóvá" teheti.