12Ezért Jézus is a kapun kívül szenvedett, hogy megszentelje a
népet tulajdon vére által. 13Menjünk ki tehát őhozzá a táboron kívülre, az ő gyalázatát
hordozva. 14Mert nincsen itt
maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük. Zsidók 13,12-14
Ma, 2020 március 29-én második
hete ülünk bent. Második hete nem mehettünk templomba. Szinte bárhová
kimennénk. Különösen azokra a testvérekre gondolok most, akik a tömbházak pár
négyzetméteres területén belül napok óta róják a kilométereket. Megkockáztatom,
hogy sokan, még a templomba is elindulnának, ha csak oda lehetne menni, még
akkor is, ha hosszú ideje nem tették meg ezt, amikor lehetett volna. A friss
levegő kedvéért, a találkozás kedvvért, akár. Reggel korán indulnának
kirándulni azok is, akik az otthonmaradás, a délig alvás, vagy a vasárnapi távirányítós
heverészés elkötelezett hívei. Örömmel indulnánk, de azt tanácsolják maradjunk
otthon.
Ebben a helyzetben különös
értelmet kapnak az ige szavai: „Menjünk ki Őhozzá”. Zsid. 13,13 Menjünk
Krisztushoz. Belső, lelki utazásra hívlak benneteket ma szeretteim, utazásra,
mely mindennapos kellene legyen életünkben.
Bentről kifele indít az ige. A bent a tábor, a bűn
elkövetésének a színhelye. A szent sátor mindig a táboron kívül állt. Aki
engesztelést akart szerezni bűneiért az ki kellett lépjen a táborból. A nagy
engesztelő napra kell gondoljunk itt, amelynek szertartási rendjét a 3Móz.
16-ban olvashatjuk. Jézus, a törvényi előírásnak engedve az áldozat minden
mozzanatát saját testében betöltötte, bocsánatot szerzett bűneinkre. Kifele
indulni tehát, azt jelenti, hogy elindulni, kilépni a kényelmesnek, otthonosnak
érzett, bűnben meggyökerezett életből. Az elmúlt napokban talán több alkalmunk
nyílt meglátni azt, hogy miben voltunk, milyen úton járt a világ s benne mi is,
és arra is, hogy belássuk az anyagiasságra, egyéni érdekre alapozott társadalmi
rendetlenség tarthatatlan. Belső úton, de a valóságban kifele indít meg, ebből
és más meggyökerezett bűnös életformánkból az ige szava: „menjünk ki Őhozzá”.
A „kint” a szenvedés helye is volt. Ott szabadott halálra
kövezni a bűnöst (3Móz.24), ott kellett megsemmisíteni az áldozati állat
maradványait. Ott szenvedett Krisztus, Jeruzsálemen kívül, a Koponya hegyén. Kimenni
azt is jelenti tehát, szenvedést vállalni: hordozni Krisztus gyalázatát, a
társadalmi megvetettséget, lenézettséget, a hátratételt is.
A kifele indulás nem szemforgató elkülönülést, hanem olyan
részvételt jelent a világban, amely a „jövendő” ígéretének jó levegőjét,
bíztató reménységét árasztja mindazokra, aki nem akarnak mozdulni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése