szombat, március 21, 2020

A gazdag ifjú (Lk. 18,18-27)

18Akkor egy előkelő ember megkérdezte tőle: Jó Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet? 19Jézus ezt válaszolta neki: Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó az egy Istenen kívül. 20A parancsolatokat tudod: „Ne paráználkodj, ne ölj, ne lopj, ne tanúskodj hamisan, tiszteld apádat és anyádat!” 21Ő pedig így szólt: Mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva. 22Amikor Jézus ezt hallotta, így szólt hozzá: Még egy fogyatkozásod van: add el minden vagyonodat, oszd szét a szegényeknek, és kincsed lesz a mennyben, azután jöjj, és kövess engem! 23Az pedig, mikor ezt meghallotta, nagyon elszomorodott, mert igen gazdag volt. 24Jézus ezt látva, így szólt: Milyen nehezen mennek be a gazdagok az Isten országába! 25Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak az Isten országába bejutni. 26Akik pedig ezt hallották, megkérdezték: Akkor ki üdvözülhet? 27Ő így felelt: Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.

„ Martin Luther doktor fölvette csöppnyi gyermekét, aki összerondította magát, és azt mondta: - Ezek az emberek csak annyira szolgálják meg étküket-italukat kakálással, sírással és bömböléssel, mint mi jó cselekedeteinkkel a mennyek országát.” (Luther: Asztali beszélgetések, Helikon, 62.o.)
„Mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva” mondja a gazdag ifjú. Jézus nem is vonja kétségbe megállapítását, csak fölhívja figyelmét, hogy van még egy fogyatkozása. Legalább egy fogyatkozás. Egy titkos kamra, ahol csak én akarok jelen lenni, és Istennek nincs oda bejárása. „Az embernek a pénztárcája tér meg utoljára”, szokták mondani. Egyik legérzékenyebb pontunk szokott lenni az anyagiak fölötti rendelkezés átadása. Nem én osztom el, hanem átadom Annak, Aki hálákat adva a kevésből adott a sokaságnak, úgy, hogy a maradék megtöltött tizenkét kosarat. Lehet, hogy már át is adtam minden anyagi javamat. Egy fogyatkozásom mégis maradt. Legalább egy. Szóval lehetetlen… Minden erőfeszítésem ellenére lehetetlen. De „lehetséges az Istennél”. Ő, kinek kegyelme nagy, vesznem engem se hagy!  

Nincsenek megjegyzések: