vasárnap, április 05, 2020


Jézus bevonul Jeruzsálembe -  Lk. 19,28-44
28Miután ezeket elmondta, továbbhaladt Jeruzsálem felé. 29Amikor közeledett Bétfagéhoz és Betániához, az Olajfák hegyénél elküldött tanítványai közül kettőt, és ezt mondta nekik: 30Menjetek a szemben fekvő faluba, és amikor beértek, találtok egy megkötött szamárcsikót, amelyen még nem ült ember: oldjátok el, és vezessétek ide! 31Ha pedig valaki megkérdezi tőletek: Miért oldjátok el? – mondjátok ezt: Az Úrnak van szüksége rá. 32Amikor a küldöttek elmentek, mindent úgy találtak, ahogyan megmondta nekik. 33Miközben eloldották a szamárcsikót, gazdái ezt kérdezték tőlük: Miért oldjátok el a szamárcsikót? 34Ők így feleltek: Mert az Úrnak van szüksége rá. 35Azután elvezették Jézushoz a szamárcsikót, ráterítették felsőruhájukat, és felültették rá Jézust. 36Amint ment tovább, az emberek az útra terítették felsőruhájukat. 37Mikor pedig már közeledett az Olajfák hegyének lejtőjéhez, a tanítványok egész sokasága örvendezve fennhangon dicsérni kezdte Istent mindazokért a csodákért, amelyeket láttak, 38és ezt kiáltották: Áldott a király, aki az Úr nevében jön! A mennyben békesség, és dicsőség a magasságban!
39A sokaságból néhány farizeus ezt mondta neki: Mester, utasítsd rendre a tanítványaidat! 40De ő így válaszolt: Mondom nektek, ha ezek elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani.
41Amikor közelebb ért, és meglátta a várost, megsiratta, 42és így szólt: Bárcsak felismerted volna ezen a napon te is a békességre vezető utat! De most már el van rejtve a szemed elől. 43Mert jönnek majd rád napok, amikor ellenségeid ostromfalat emelnek körülötted, körülzárnak, és mindenfelől szorongatnak, 44földre tipornak téged és fiaidat, akik falaid között laknak, és kő kövön nem marad benned, mert nem ismerted fel meglátogatásod idejét.

Farkas József:
Virágvasárnap

Valahol tragikusan elhibázták a dolgot. Hozsánnás ujjongással fogadták a szent városban, aztán cserben hagyták és a végén ellene szavaztak, halálát követelték. A főpapok, a farizeusok, írástudók lelkülete egyértelmű: féltették kiváltságaikat, uralkodó helyzetüket, féltékenyek voltak Jézus népszerűségére. Itt nincs tragédia, itt közönséges bűnök vannak. De a zarándokok seregének úttévesztése tragikus volt. Hiszen ők őszintén szerették Jézust. Virágvasárnapi ujjongásuk őszinte szívből jött. Jót akartak Jézusnak is, maguknak is. Hol rejtőzik a tragikus törés belső fészke? Bizonyos igazság van abban, hogy a főpapok manipulálták a zarándokokat. Suttogó propagandájukkal és hangos kiáltozásukkal sok egyszerű embert, vidéki zarándokot rávettek arra, hogy velük együtt követeljék: „feszítsd meg, feszítsd meg őt”. De ez még nem magyarázza meg elégségesen a tömeg tragikus tévedését és gyilkos agresszióját.
Meggyőződésünk szerint ott volt a baj, hogy a zarándokok ki akarták sajátítani maguknak Jézust. „Ne csinálj magadnak faragott képet…” Itt van a tragédia gyökere. Nemcsak fából, kőből lehet bálványt faragni. „Bibliai” gondolatokból, hívő elvárásokból sokkal veszedelmesebb bálványképet lehet alkotni, mint a holt anyagból. És ott ekkor ez történt. Rávetítették Jézusra a saját álmaikat és vágyaikat… Elvárták tőle, hogy ezeket mind egy szálig valósítsa meg. Annyira tele voltak saját örömükkel, hogy észre sem vették, hogy milyen hallgatag Jézus a hangos ünneplés közepette. Azt sem vették észre, hogy Jézus nemcsak hallgat, de könnyek is csillognak a szemében. Látszólag egy közös nagy öröm töltötte el az egész várost, valójában azonban két külön világ ment el egymás mellett anélkül, hogy érintkezett volna egymással. A tömeg ujjongott: ez a mi Jézusunk, ez a mi Szabadítónk, a mi Messiásunk. Jézus szívét pedig ez a fájdalom kínozta: „Bár felismerted volna ezen a napon te is a békességre vezető utat!” (Lk.19,42).
Régi történet ez, de a benne rejtőző igazság ma is és örökké érvényes: a Jézust ünneplő sereg nem követni akarja Jézust, hanem igényeket támaszt vele szemben. „Az én hűséges Megváltóm megvéd engem, meggyógyít engem, üdvösséget szerez nekem, meghallgatja imádságaimat… Énértem jött a földre le, énértem halt meg a keresztfán…” Én, én, én, és mindig újra én. Melyik hívő csoportban engedik meg, hogy Jézus ítéletet mondjon felettük, helyreigazítsa tévedéseiket, leleplezze a kegyesség mögött rejtőzködő önzéseket, erőszakosságokat, bűnöket? Hol keresik először az Ő akaratát, Igéjét, világméretű gondolatát és csak azután a saját emberi ügyeiket és elvárásaikat?
Ahány keresztyén felekezet és csoport hivatkozik Jézusra, mind ezt vallja: Jézus a mi Krisztusunk és az ügy, amit szorgalmazunk, az Ő ügye. Nekünk van igazunk, a többiek mind tévednek. Úgy tűnik: ebben a hatalmas „ökumenikus” ünneplésben (és hangzavarban) Jézus szomorú és hallgat ma is. Mintha valahol ez a mai keresztyénség és tragikusan elhibázná a dolgot. Ma is fontosabbak az „ügyek” (persze a mi ügyünk), mint az élő Krisztus gondolata és útja. Gondolata: az ellenséget, a mi ellenségünket is átölelő szeretete. És útja: egész életének odaáldozása a kereszten a többiekért, mindenkiért. A „tömeg” - a vallásos  tömeg is- nem gondolkozik, hanem sodródik. Aki az élő Krisztust akarja megtalálni és követni, „dialektikusan” gondolkozzék és éljen: jöjjön a gyülekezetbe, ott ünnepelje Jézust, de ezt az Igét is vegye komolyan: „Ne indulj a sokaság után” (2Móz. 23,2)
Forrás: Farkas József: Több az élet, Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya, Budapest 1988, 212-213 o.


Szeretett testvéreim,
A mai virágvasárnapon Farkas József fentebb közölt gondolataival köszöntelek benneteket. Ma sem indulhatunk a gyülekezetbe, de magunkba szállva, otthonainkban megvizsgálhatjuk, mi a fontosabb számunkra: az Ő ügye, vagy a mi személyes igényeink.
Biztatlak benneteket, hogy együtt kövessük a Duna Tv által közvetített istentiszteletet. Imádkozzunk, hogy legyen meg az Úr akarata e mostani járványhelyzetben is. Vegye el rólunk a csapást, ha úgy látja jónak, ha pedig hordoznunk kell azt, adjon erőt, hogy hitünk, szeretetünk el ne fogyatkozzék. Ne feledjünk el könyörögni az egyedül levő testvéreinkért, a más betegségekben szenvedőkért, akik most nehezen, vagy sehogy sem tudnak orvosi ellátáshoz jutni, a gyászolókért,  a szomorkodó, kétségbeesett világért. Bárcsak mindnyájan felismernénk Jézus közelségében a „békességre vezető utat”.   

Nincsenek megjegyzések: